Fandom

Wookieepedija

Zvjezdani Ratovi

91page on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
StarWarsLogo.png

Logo Zvjezdanih Ratova

"Najveća pustolovna serija svih vremena".
-Ebert & Roeper

Zvjezdani Ratovi su znanstveno fantazijska franšiza koja se sastoji od filmova, knjiga, stripova, videoigara, igračaka i animiranih emisija. To je izmišljeni svemir stvorio George Lucas. Priča Zvjezdanih Ratova koristi arhetipske motive zajedničke znanstvenoj fantastici, političkom vrhuncu i klasičnoj mitologiji, kao i glazbene motive tih aspekata.

Kao jedan od najistaknutijih primjera pod-žanra svemirske umjetnosti znanstvene fantastike, Zvjezdani Ratovi su postali dio popularne kulture, kao i jedna od najplačenijih serija svih vremena. Trenutno je treća serija s najviše zarade iza samo Harry Pottera i Marvel Cinematic Universea. I drugo najbrže rastućih medijskih franšiza svih vremena (sa samo japanskim franšiznim Pokémonom koji ga nadmašuje).

Pregled

Atathoth.jpg

AT-ATievi na Hothu

"George Lucas postigao je ono što malo umjetnika, stvara i nastanjuje svoj vlastiti svijet. Njegovi filmovi 'Zvjezdani Ratovi' su među najutjecajnijim, tehnički i komercijalno, ikada napravljeni".
-Ebert & Roeper

Priča Zvjezdanih Ratova predstavljena je u nizu američkih filmova koji su stvorili veliku količinu knjiga i drugih medija koji su stvorili Prošireni svemir. Mit Zvjezdanih Ratova također je osnova mnogih igračaka i igara različitih tipova. Filmovi i romani zapošljavaju zajedničke motive znanstvene fantastike.

Dok su Gene Roddenberryeve Zvjezdane Staze, znanstveno fantastična franšiza koja uživa dugotrajnu popularnost u američkoj popularnoj kulturi, portretiraju njezini kreatori da se pojave kao racionalni i progresivni pristup pripovijedanju, Zvjezdani Ratovi imaju snažnu mitsku kvalitetu uz svoje političke i znanstvene elementi.

Za razliku od junaka ranijih svemirskih setova fantastičnih filmova i TV serije kao što je Flash Gordon, heroji Zvjezdanih Ratova nisu militaristički tipovi nego romantični individualisti. Profesori fakultetske književnosti primijetili su da se saga Zvjezdanih Ratova s borbom između dobra i zla, demokracije i carstva može smatrati nacionalnim epom za Sjedinjene Države. Film ima mnogo vizualnih i pripovjednih sličnosti s John Fordovim Tragačima koji također daju trag vezu između Leia Organe i Luke Skywalkera.

Jaka privlačnost priče o Zvjezdanim Ratovima najvjerojatnije predstavlja dugu popularnost; Također se pretpostavlja da se ova popularnost temelji na nostalgiji. Mnogi obožavatelji Zvijezdanih Ratova najprije su gledali filmove kao djeca, a revolucionarni (za vrijeme) posebni efekti i jednostavna, manekanska priča su imali dubok utjecaj.

Filmovi Star Wars pokazuju veliku sličnost s japanskim filmovima Jidaigeki, kao i rimskom mitologijom. Lucas je izjavio da je njegova namjera bila stvoriti modernu mitologiju u Star Warsu, temeljenu na studijama svog prijatelja i mentora Joseph Campbell. Također je zvao sličnost prvog filma s filmom "Skrivena tvrđava" (Akira Kurosawom) i "odavanje počasti".

Filmovi Zvijezdanih Ratova prikazuju svijet prepune prljavštine i tehnologije koja izgleda kao da je godinama korištena, za razliku od glatkog, futurističkog svijeta tipičnog za ranije znanstvene fantastike. U intervjuima, Lucas govori o trljanju novih rekvizita s prljavštine kako bi ih izgledao vremenskim promjenama. Lucas je možda inspiriran špageti-vestern filmovima Sergeja Leonea u 1960-ima, koji su imali sličnu funkciju na vesternima mnogo godina ranije. Primaljivo je nagađati da je taj prekid tradicionalnog filma znanstvene fantastike utjecao na cyberpunk žanr koji se pojavio oko 1984. godine.

Službeno licencirani romani o Zvjezdanim Ratovima objavljeni su od prvobitnog izdavanja 1977. godine. Iako su ti romani licencirani od strane Lucasa (što znači da dijeli autorska prava), zadržava krajnju kreativnu kontrolu nad svemirom Zvjezdanih Ratova, prisiljavajući Lucas Licensing da posveti trajne napore kako bi se osigurao kontinuitet između različitih autora i Lucasovih filmova. Povremeno, elementi iz tih romana prihvaćaju se u najvišu razinu kanona Zvjezdanih Ratova, filmova. Knjige, igre i priče koje nisu izravno izvedene iz šest filmova Zvjezdanih ratova poznate su kao Produženi ili Prošireni Svemir (PS (EU) za kratko). Lucas je rekao da se ne uključuje duboko u EU, umjesto da se usredotoči uglavnom na svoje filmove umjesto "... licenciranog svijeta knjiga, igara i stripova".

Izvorni (1977) Zvjezdani Ratovi (Nova Nada) odabran je za očuvanje u Nacionalnom filmskom registru Sjedinjenih Država.

Godine 1978. Lucas je tužio tvorce Battlestar Galactice zbog sličnosti s Zvjezdanim Ratovima, iako je slučaj odbijen 1980. godine od strane američkog federalnog suca.

Povijest

Prije Zvjetdanih Ratova

Iako je George Lucas se proslavio među nekim zainteresiranim stranama za njegov rad u USC-u, sve do izlaska Američkih Grafita u kolovozu 1973. godine stigao je do zvijezde. Film je zaradio više od 115 milijuna dolara u blagajni i bio je dolar za dolar najprofitabilniji film u povijesti Hollywooda u to vrijeme. Lucasova dobit u Graffitu zaradila je više od 7 milijuna dolara. Lucas je sada bio milijunaš i jedan od najtraženijih mladih redatelja na svijetu.

Alan Ladd, Jr., tadašnji šef Twentieth Century Foxa, vidio je prokrijumčarenu verziju Američkih Grafita prije nego što je pušten u kina i ustvrdio da će Fox biti sljedeći studio koji će iskoristiti Lucasov genij.

Lucas će kasnije profitirati od nadolazeće zvijezde u tom filmu: Harrisona Forda. Zvjezdani Ratovi dodatno bi podigli Fordov put prema zvjezdama.

Počeci

Utjecaji

Star Wars poster.jpg

Poster za Zvjezdane Ratove: Episoda IV Nova Nada

Mnogo različitih utjecaja predloženi su za filmove Zvjezdanih Ratova od strane fanova, kritičara i samog Georgea Lucasa. Sam Lucas je priznao da je priča i likovi japanskog filma Skrivena Tvđava iz 1958. godine, u režiji Akire Kurosawe, bila glavna inspiracija. Lucas je rekao da je film utjecao na njega da pripovijeda priču o Zvjezdanim Ratovima s gledišta poniznih droida, a ne kao glavni igrač. Također je igrao ulogu u koncepciji Darth Vadera, čija crna kaciga je zaštitni znak namjerno slična samurajskoj kacigi.

George Lucas često je rekao da je njegova izvorna ideja za projekt koji se razvio u Zvjezdane Ratove bila obnoviti filmske serije Flash Gordon iz 1930-ih ("serijal" je film prikazan u tjednim prikazivanjima od oko 10-20 minuta). Licenca nije bila dostupna, pa je Lucas prešao na druge ideje, počevši s filmom Akire Kurosawe Skrivena Tvrđava i tada Heroj s Tisuću Lica Josepha Campbella. Unatoč promjeni u radnji, filmovi "Zvjezdanih Ratova" dalje su rasprsnuti pod utjecajima filmskog serijala Flash Gordon, uključujući i Pobunjenici protiv Imperijalnih snaga, Cloud City (Grad u Oblacima), pa čak i poznati "roll up" koji započinje film.

Drugi glavni smjer za Zvjezdane Ratove (upotrijebljen sadržaj iz 1973.) bio je upotreba Flash Gordonovog rječnika kako bi se stvorila verzija vanjskog prostora samurajskih filmova Akira Kurosawa, prvenstveno Kakushi toride no san akunin (Skrivena Tvrđava, 1958 ), Tsubaki Sanjūro (Sanjuro, 1962) i Yojimbo (1961). Heroja s Tisuću Lica Josepha Campbella naposljetku je dao Lucasu treću i posljednju glavnu priču, ali ostaju mnogi elementi iz Kurosawinog djela, uključujući dva seljaka koji se bore (koji su se razvili u droide), a kraljica koja često mijenja mjesta sa svojim sluškinjom, Darth Vader-poput zlog generala koji ima promjenu srca na kraju nosi kamon (japanski obiteljski grb) koji izgleda vrlo sličan japanskom carskom grbu.

Lucas je već napisao dva nacrta Zvjezdanih Ratova kada je 1975. godine ponovno otkrio "Heroja s Tisuću Lca" Josepha Campbella (nakon što ga pročitao prije mnogo godina na koledžu). Ovaj nacrt za "Herojevo Putovanje" dao je Lucasu fokus koji je trebao izvući svoj izlizan izmišljeni svemir u jednu priču. Campbell pokazuje u svojoj knjizi da su sve priče izrazi istog priča-uzorka, koji je nazvao Herojovom Putovanju ili monomitu.

Lucas je često citirao serijal Gospodar Prstenova kao glavni utjecaj na Zvjezdane Ratove. Lucas je naučio od Tolkiena kako postupati s delikatnim stvarima mitova. Tolkien je napisao da se mit i bajka čine najbolji način za komunikaciju moralnosti - savjeti za odabir između ispravnih i pogrešnih - i to zapravo njihova primarna svrha. Lucas je također priznao u intervjuima da Gandalf i Kralj-vješca likovi u Gospodarima Prstenova utjecali su na likove Obi-Wan Kenobia i Darth Vadera uzajamno.

Scenarij za originalnu trilogiju

Postoji mnogo mitova oko pisanja Zvjezdanih Ratova, a mnogi su ih i sami proveli Lucasfilm i George Lucas. Autor Michael Kaminski pokušao je postaviti zapis u svojoj knjizi Tajna Povijest Zvjezdanih Ratova, kao i Jonathan Rinzler u Stvaranje Zvjezdanih Ratova, oboje objavljeni 2007. godine.

Lucasov originalni koncept bio je hvalisavi avanturistički film. Rekao je da film dobar koncept u potrazi za pričom". Prvo je pokušao da dijete kupi prava za remake Flasha Gordona, ali nije uspjelo.

U 1971. United Artists je pristao snimiti Američke Grafite i Zvjezdane Ratove u dva filma po ugovoru, iako će odbaciti Zvjezdane Ratove u svojim ranijim fazama koncepta. Grafiti su napravljeni prvi, a kada su završeni u 1973., Lucas je odlučio raditi na izradi svoga filma o svemirskoj avanturi. Početkom 1973. godine Lucas je napisao kratki sažetak pod nazivom "Dnevnik Whilesa", koji je pripovijedao o pripremi naučnika C.J. Thorpea kao "Jedi-Bendu" svemirskog zapovjedništva legendarnog Mace Windyua.

Frustriran da je njegova priča bila previše teška za razumijevanje, Lucas je tada napisao obradu od 13 stranica pod nazivom "Zvjezdani Ratovi", koji je bio labavi remake Skrivene Tvrđave od Akire Kurosawe. Do 1974. proširio je obradu u skoro scenografiju koja je dodavala elemente kao što je Sith, Zvijezda Smrti i još jednom je protagonist bio mladi dječak, Anakin Starkiller. Za drugi nacrt, Lucas je napravio teške pojednostavljenja, a također je predstavio mladi junak na farmi, a njegovo ime sada je Luke, a ne Anakin. Luke/Anakinov otac je još uvijek aktivan lik u ovoj priči, mudri jedi vitez, a "Sila" sada je postala nadnaravna moć. Sljedeći nacrt uklonio je očev lik i zamijenio ga zamjenikom pod imenom Ben Kenobi, a 1976. četvrti nacrt pripremljen je za glavnu fotografiju. Film je pod nazivom "Avanture Luke Starkillera, preuzete iz Dnevnika Whillsa, Saga I: Zvjezdani Ratovi". Tijekom produkcije, Lucas je promijenio ime Luke u Skywalker i promijenio naslov samo "Zvjezdani Ratovi" (The Star Wars) i konačno "Zvjezdani Ratovi".

U tom trenutku, Lucas je razmišljao o filmu kao jedinom ulazu koji će biti napravljen - četvrti nacrt podvrgnut je suptilnim promjenama koje su ga učinile više zadovoljavajućim kao samozatajni film koji je završio uništenjem Carstva, kao Zvjezda Smrti rekao je da postići; možda je to bio rezultat frustrirajućih poteškoća koje je Lucas tijekom tog razdoblja susreo u predprodukciji. Međutim, u prethodnim je vremenima Lucas započeo film kao prvi u nizu avantura. Drugi nacrt sadržavao je zadirku za neizvedeni nastavak o "Princezi Ondosa", a do trećeg nacrta nekoliko mjeseci kasnije Lucas je pregovarao o ugovoru koji mu je dao prava da nastave dva nastavka. Nedugo nakon toga, Lucas se sastao s autorom Alanom Deanom Fosterom i unajmio ga da piše ove dva nastavka - kao romane. Namjera je bila ako Zvjezdani Ratovi budu uspješani - i ako se Lucas osjećao takvim - romani se mogu prilagoditi scenarijima. Također je ovom trenutku razvio prilično razrađenu podlogu - iako to nije bilo dizajnirano ili namijenjeno snimanju; To je bilo samo sporedna priča. "Sporedna priča nije bila namijenjena da bude film", rekao je Lucas.

Kada su Zvjezdani Ratovi bili uspješni, a ne samo uspješni, već i najveći hit ikada napravljen u to vrijeme, Lucas je odlučio koristiti film kao odskočnu dasku za razrađenu seriju, iako je smatrao da je hodao dalje od serije. Međutim, Lucas je želio stvoriti neovisni filmski centar - što će postati Skywalker Ranč - i vidio priliku da upotrijebi seriju kao financijskog agenta za njega. Alan Dean Foster već je počeo pisati nastavak kao roman, ali Lucas je odlučio zanemariti to za snimanje i stvaranje više razrađenih filmskih nastavaka; knjiga je objavljena kao Razbojnik Oka Uma(Splinter of the Mind's Eye) iduće godine. U početku Lucas je zamislio neograničen broj nastavaka, baš poput serijala James Bond, au intervjuu Rolling Stoneu u kolovozu 1977 rekao je kako želi da njegovi prijatelji pokušaju da ih usmjeri i dajući jedinstvenu interpretaciju o seriji. On je također rekao da je pozadina priče gdje Darth Vader prelazi na tamnu stranu, ubija Lukeovog oca i bori se protiv Bena Kenobija na vulkanu, a pad Republike bio bi odličan nastavak. Kasnije te godine, Lucas je angažirao autoricu znanstve fantastike Leighu Brackett da s njim napiše "Zvjezdane Ratove II". Zajedno su održali skupove o pričama, a krajem studenog 1977. Lucas je izradio rukopisni tretman pod nazivom "Imperija Uzvrača Udrac". Priča je vrlo slična konačnom filmu osim što Darth Vader ne otkriva da je Lukeov otac. U prvom nacrtu koji će Leigh Brackett napisati iz ovoga, Lukeov otac pojavljuje se kao duh da pouči Luke.

Tijekom tog razdoblja, Lucas je sada imao vremena pridavati brojčanu figuru količini nastavaka - objavio je u Time magazinu u ožujku 1978, da će ukupno biti dvanaest filmova. To je potom otkriven u službenom glasilu Star Wars fanclub, Bantha Tracks. Brojka 12 vjerojatno je odabrana zbog svoje tradicije u serijskim epizodama.

Brackett je završila svoj prvi nacrt Imperija Uzvrača Udarac početkom 1978. godine; Lucas je rekao da je razočaran, ali prije nego što je o njoj mogao razgovarati s njom, umrla je od raka. Bez dostupnog pisca, Lucas je morao napisati svoj drugi nacrt. Ovdje se Lucas konačno koristio popisom "Epizoda" u filmu - Imperija Uzvrača Udarac bila je epizoda II. Kao što Michael Kaminski tvrdi u "Tajna Povijest Zvjezdanih Ratova", razočaranje prvim nacrtom vjerojatno je učinilo Lucasu kako razmišlja o različitim pravcima da prihvati priču. Ovdje je iskoristio novi potez crte: Darth Vader kaže da je Lukeov otac. Prema Lucasu, on je smatrao da je ovaj prijedlog ugodan za pisanje, za razliku od dugogodišnje borbe prvog filma, te je u istom mjesecu - travnju 1978. zapisao još dva nacrta - koji su zadržali novog Vader-oca radnju. On je također preuzeo taj tamniji završetak zatvarajući Hana Soloa u karbonitu i ostavljajući ga u limbu.

Ova nova priča u kojoj je Vader Lukeov otac imala je drastične posljedice na seriju. Michael Kaminski tvrdi u svojoj knjizi da je malo vjerojatno da je to bila točka zapleta koja se ozbiljno promatrala prije 1978. ili čak pomislila prije toga, te da je prvi film jasno djelovao pod alternativnom pričom u kojoj je Vader bio odvojen od Lukeovog oca; ne postoji ni jedna referenca na točku Vader-kao otac zapleta prije 1978. Nakon drugog i trećeg nacrta Imperije Uzvrača Udarac, gdje je Lucas prvi put uveo ovu točku, pregledao je novu pozadinu priče koju je stvorio: Anakin Skywalker je Ben Kenobijev briljantan student, ima dijete (Luke), ali zastranio je na tamnu stranu zbog Cara (koji je sad bio Sith, a ne samo političar), bori sa Benom Kenobijem na vulkanskom mjestu i ranjen je ali uskrsnuo kao Darth Vader; u međuvremenu Kenobi krije Luke na Tatooineu dok Republika postaje Carstvo i Vader lovi Jedi Vitezove. S ovim novim scenarijem, Lucas je odlučio snimiti ovo kao trilogiju - krećući Imperija Uzvrača Udarac od Epizode II do Epizode V u sljedećem nacrtu. Lawrence Kasdan, koji je upravo završio pisanje Otimače Izgubljenog Kovčega, bio je angažiran da napiše sljedeće nacrte, a pomogao mu je dodatni doprinos redatelja Irvina Kershnera. Kasdan, Kershner i producent Gary Kurtz vidjeli su film kao ozbiljniji i odrasli film koji je pomogao novoj, mračnijoj priči i doveo seriju daleko od svjetlosnih pustolovnih korijena koje je postala samo godinu dana ranije.

Lucas je također oko tog vremena razvio i treću trilogiju, koja se desila dvadeset godina nakon epizoda VI

Do trenutka pisanja epizoda VI - Osveta Jedija, kao što je tada bio poznat - 1981. godine mnogo se promijenilo. Upućivanje Imperije Unvrača Udarac bio je stresan i skup posao, a Lucasov osobni život se raspada. Spaljeni i ne želeći snimati filmove o Zvjezdanim Ratovima, obećao je da gotov s tim serijalom, kako je on izričito iznesen u intervjuu Time magazina iz svibnja 1983. godine. Lucasovi grubi nacrti it 1981 Osvete Jedija imao je da se Darth Vader natječe sa s Carom za posjedovanje Luke - i drugom scenariju, "revidiranom grubom nacrtu", Vader je pretvoren u simpatičnog lika. Lawrence Kasdan je angažiran da preuzme ponovno, a u tim konačnim nacrtima Vader je eksplicitno iskupio i konačno odmaskiran. Ova promjena u karakteru bi pružila tračnicu za priču "Tragedija Dartha Vadera" u prequelima.

Glumci i osoblje Zvjezdanih Ratova

C3PO-Anthony.jpg

Anthony Daniels gleda (doslovno) svoj odraz kao C-3PO

Budući da većina velikih filmskih tvrtki više nije imala ekipe specijalnih efekata ili su mislili da američka javnost više nije zainteresirana za nerealne filmove, George Lucas je morao stvoriti jedan od nule. Naposljetku je sastavio tim kreatora modela i posebnih efekata za stvaranje Industrial Light & Magic. Tim je radio u ruševnom dijelu Sane Modesta u skučenom radnom prostoru koji nitko nikad nije volio.

U međuvremenu, George Lucas tražio je glumce za Zvjezdane Ratove. Lucas je odlučio ići s grupom nepoznatih i otišao protiv svog prijatelja Francisa Forda Coppoke koji je odabrao poznate kazališne i filmske glumce za Kum. Stotine glumaca i glumica isprobalo se za tri glavne uloge Luke Skywalkera, Princezu Leiu i Han Soloa. Glumci poput Burt Reynoldsa i glumica poput Jodie Foster isprobali su se za dijelove, ali Lucas je na kraju izabrao 25-godišnjaka Marka Hamilla (koji je radio samo na televiziji) kao Luke Skywalker i 19-godišnju Carrie Fisher, kći Eddie Fishera i Debbie Reynolds, kao Princeza Leia. U početku, Harrison Ford nije bio podoban za ulogu Han Soloa zbog činjenice da je radio s Lucasom na Američkih Grafitima, ali je na kraju Lucas nadglasan nakon što je pomagao ostalim glumcima i glumicama sa scenarijem i dobio ulogu.

Nakon raspoređivanje uloga, Lucas je morao pronaći glumce za dva filmska droida, C-3POa i R2-D2a. ILM je napravio neke staromodne daljinski upravljane robote, ali ti dijelovi zahtijevaju žive glumce. Ušao je komičar od 1 metra, Kenny Baker. Zbog svoje kratkoće i činjenice da djeca nisu mogla kontrolirati taj teški stroj, dobio je ulogu za R2. Anthony Daniels, međutim, nije upočetku želio ulogu ua C-3PO dok nije vidio crtež C-3PO od McQuarriea i odmah je želio taj dio i dobio ga. Lucas je na kraju pronašao Petera Mayhewa koji je bio visok više od 2 metra, što ga čini savršenom veličinom za Han Solov Wookieski prijatelj Chewbacca. Nakon podjela svih uloga, Lucas je započeo produkciju na Zvjezdanim Ratovima sredinom 1976. godine.

Also on Fandom

Random Wiki